Telefoongesprek

  “Met Janneke.”
  “Goedenavond, u spreekt met Victor van Hamelen*, bel ik gelegen?”
  “Dat kan ik u pas vertellen als ik weet waarvoor u belt.”
  “Als het goed is heeft u onlangs een brief gekregen van uw bedrijfspensioenvoorziening, en…”
  “…dat zegt me niets. Waarvan moet ik een brief hebben gekregen?”
  “Van uw bedrijfspensioenvoorziening.”
  “Ja, dat zei u net ook. Maar welke afzender moet erop staan?”
  “Zoals iedere Nederlander die in loondienst werkt, bouwt u pensioen op via een bedrijfspensioenvoorziening. Daar zijn er verschillende van, dus bij welk fonds u zit hangt af van uw werkgever.”
  “Maar ik vroeg u van welke afzender deze brief moet zijn gekomen.”
  “… Werkt u in loondienst?”
  “Als u dat niet eens van mij weet, kunt u toch ook niet weten of ik die bewuste brief heb gehad?”
  “Alle Nederlanders die in loondienst werken, hebben zo’n brief gehad. Dus als ik ervan uitga dat u in loondienst werkt, zult u ook deze brief hebben gehad.”
  “Namens welke instelling belt u eigenlijk?”
  “Ik bel namens Pensioenplanner.”
  “Die naam zegt me niets, ik geloof niet dat ik daar zaken mee doe.”
  “U doet inderdaad nog geen zaken met ons, maar dat kan veranderen, want ik kan voor u een gratis en vrijblijvend pensioenadvies samenstellen op basis van…”
  “…aha, als u me dat nou direct had verteld, dan had ik u kunnen antwoorden dat ik daar geen interesse in heb, en dan had u meteen een volgende potentiële klant kunnen bellen.”
  “O… Dus u hebt geen interesse. In dat geval wens ik u een fijne avond en een heel goed weekend.”
  “Ik wens u niets minder. Daag.”

*naam is gefingeerd om betrokkene te beschermen.

10 Comments

  • Bertil J. Kok zegt:

    Mooi afgescheept. Handige truc waar veel mensen in trappen; verwijzen naar een brief! Dit omdat veel pensioenfondsen inderdaad hun klanten aanschrijven i.v.m. alle onrust in de markt.

  • Ik heb me aangemeld bij het belregister om door niemand gebeld te worden… En als dat dan toch gebeurd stoei ik daar even mee. De meesten haken snel af als ik dreig dat ik een klacht indien.

  • Ik ben nog nooit zoveel gebeld sinds ik me heb aangemeld bij het bel me niet register. Ik probeer ze ook altijd netjes af te poeieren, Anne kan dat veel beter. Die durven ze daarna ook niet weer te bellen 😉

  • Hoe bedoel je ‘belscript’? 😉

    Geweldig dat TF-blog nog bestaat trouwens! Zelf helaas te weinig online voor een eigen blog. Hoop dat je nog lang door blijft gaan! 😀

  • Hahahaha, wat een telefoongesprek. Gelukkig ben je lekker vasthoudend. Ik heb de neiging om heel idioot te gaan doen. Niet zozeer met schelden, maar flink de draak te steken met deze mensen.

  • keurig afgepoeierd!

  • dat kan ze he, die janneke

  • @Bertil: het erge vind ik dat zulke mensen doen alsof ze van je pensioenfonds zijn. Veel mensen die dat niet door zullen hebben.
    @Mirjam: op een of andere manier kan ik me dat bij Anne helemaal voorstellen 😉 Maar het bel-me-nietregister werkt dus juist niet? Terwijl dat wel wettelijk geregeld is, dacht ik toch?
    @Tjappie: leuk dat je er zomaar opeens weer eens bent! Hoe gaat het met je? En ga nou ook weer bloggen, dat deed je altijd zo leuk…
    @Heyrik: toch nog een talent…

  • nou, ik ben het niet eens, met wat er gezegd wordt over de pensioenplaaner, ik heb in het verleden iemand van deze firma over de vloer gehad, heeft alles goed door gerekend, en hij vondt het niet nodig om iet erbij af tesluiten, ik had ook gelijk een goed beeld over mijn pensioen, zeker niet opdringerig en al helemaal niet agresief

  • Ik ben 3 maanden werkzaam geweest voor pensioenplanner als financieel adviseur.

    Wat jullie hier op het forum schrijven klopt 100%.

    De pensioenplanner heeft genoeg personeel zowel op kantoor als buiten om in alle regios mensen polissen aan te smeren.

    Ze hebben 2 callcenters met minimaal 100personen die dagelijks bellen om “vrijblijvende” afspraken te maken met adviseurs.
    Er word bij de pensioenplanner alleen een afspraak met je gemaakt als je een ruim inkomen hebt of meer dan 100 euro per maand kan missen. Ieder adviseur krijgt een goed gevuld agenda mee en word geacht om minimaal 20.000euro per maand aan omzet op te leveren voor pensioenplanner. Pas na 20.000euro omzet zullen de adviseurs provisie ontvangen. Dus ga er maar vanuit dat er bij iedere afspraak wel een mega pensioengat is en er kan altijd wel een uitvaart of overlijdensrisicopolisje bij
    Het is dan ook sterk de mentaliteit van pensioenplanner om bestaande polissen van mensen premievrij te maken of af te kopen onder de mom dat het dure woekerpolissen zijn. Hiervoor in de plek adviseren ze “goedkopere” polissen met meer “garantie”.. Doorgerekend zullen de mensen met de gemiddelde bestaande lijfrente/kapitaal polis die ze al hebben altijd geld verliezen als ze hierin trappen. Dit geld in bijna alle gevallen ook voor de uitvaart en overlijdensrisicopolissen.
    Pensioenplanner beweert onafhankelijk te zijn. Mensen pensioenplanner werkt alleen met 2 maatschappijen. Ik zal hier geen namen noemen maar als jullie een telefoontje krijgen moeten jullie eens vragen naar de mogelijkheid om bv een aanvulling voor je pensioen bij je eigen bank of pensioenfonds te regelen naar aanleiding van hun advies.

    Let erg goed op met de pensioenplanner.
    Dit is een extreem commercieele tussenpersoon die niets anders doet dan polissen erin en eruit te werken bij mensen met de smoes dat ze vanuit de wetgeving en/of slechte pensioenmarkt de mensen willen helpen..

    Overigens wil ook het volgende kwijt. Pensioenplanner is een bedrijf die doorgestart is vanuit pensioenplatform bv. Google maar eens naar pensioenplatform en en de klachten daarover.

    Ik adviseer dan ook iedereen die in conclaaf met pensioenplanner is een melding bij de afm. te doen. http://www.afm.nl/nl/consumenten.aspx

    Overigens is het een groot vraagteken of pensioenplanner bv wel of niet een afm geregistreerd tussenpersoon is.

    Pensioenplanner bv neemt vrijwel iedere maand 10/15 nieuwe adviseurs aan om zo meer afspraken in iedere regio van nederland te lopen. dit word met trots tijdens gesprekken verteld aan de mensen. Wat ook een feit is dat er iedere maand een hoop adviseurs vertrekken bij de pensioenplanner omdat ze of geen polissen willen aansmeren aan mensen of omdat ze niet voldoende geld opleveren voor pensioenplanner bv.

    Echt onafhankelijk advies zal je nooit krijgen bij de pensioenplanner omdat ze altijd jouw zogenaamde pensioenprobleem op willen lossen met de 2maatschappijen(op het gebied van lijfrente/kapitaal) waarmee ze samen werken.

    Wees er bewust van dat de gemiddelde polis bij pensioenplanner fors duurder is dan banksparen of idd een deposito.

    Vraag altijd naar de kosten van de geadviseerde polis en vraag ook altijd door.
    De adviseur zal snel roepen dat het maar 7/8procent aan provisie heeft en dat dat wel reuze meevalt. Als een polis 7/8% aan provisie weggeeft aan de tussenpersoon betekend dit niet dat dit de kosten waren. Het is enkel de provisie die 7/8procent is. Hier komen nog je poliskosten bij en die kunnen tot tienduizenden euros oplopen.

    Bij de pensioenplanner kan je idd niet snel stoppen met je bestaande polis. Ze zullen altijd eerst iemand langssturen die een poging zal doen om de polissen te behouden.

Geef een reactie

Commenting rules

  • Try to keep your comments as relevant as possible.
  • No HTML/JavaScript/BBcode.
  • Don't be abusive: No racism, homophobia or any other nastiness.
  • Feel free to express your opinion, but do so in an eloquent way.

If you do not respect these rules your comments may be edited or even deleted.